חפש בבלוג זה

יום ראשון, 3 באוקטובר 2010

ראשיתה של ההיסטוריה


 פרשת נח פותחת בהשתלשלות המעשים שהובילו למבול וממשיכה בקורות "מגדל בבל".

מנח מתחילה ההיסטוריה. האדם צריך לעמול להישרדותו ללא התערבות ניסית מתמדת. 
הדור שיוצא מהתיבה מוזהר ומצווה באופן ברור: מעתה ברור לכל שגזל, עריות ושפיכות דמים אסורים "שפך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם א-להים עשה את האדם" (בראשית ט', ו'). אין עוד מוסר טבעי אלא חוקיות אלוקית מפורשת.

משפחתו של נח מתחילה ליישב את הארץ. ה' מברך אותם בשנית "ויברך א-להים את נח ואת בניו ויאמר להם פרו ורבו ומלאו את הארץ" (בראשית ט', א') והם מתרבים "אלה משפחת בני נח לתולדתם בגויהם ומאלה נפרדו הגוים בארץ אחר המבול" (בראשית י',ל"ב).
עולם כמנהגו נוהג. האנושות הגיעה למנוחה ולנחלה שהרי ה' מבטיח שלא ישחית שוב את הארץ.
מיד לאחר ההבטחה אנו קוראים את סיפור מגדל בבל המסמל מהפך גמור כביכול במהלך העניינים: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים ...  ויאמרו איש אל רעהו הבה נלבנה לבנים ונשרפה לשרפה ותהי להם הלבנה לאבן והחמר היה להם לחמר. ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני כל הארץ. וירד ה' ... הן עם אחד ושפה אחת לכלם וזה החלם לעשות ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. הבה נרדה ונבלה שם שפתם אשר לא ישמעו איש שפת רעהו. ויפץ ה' אתם משם על פני כל הארץ ויחדלו לבנת העיר" (בראשית י"א, א'-ט').
ומה רעה עשו שה' צריך להפיצם? התשובה לשאלה זו מורכבת. פרשנינו הסבו את תשומת ליבנו על כך שיתכן והנקודה היא לאו דווקא עונש אלא החזרה למסלול שיעד ה' לאדם. וכך מפרש אבן עזרא: "ואלה הבונים ראו בעצתם שלא יפרדו, והשם לא יעץ כן, והם לא ידעו".
ומוסיף הרשב"ם: "לפי הפשט מה חטאו דור הפלגה? אם מפני שאמרו וראשו בשמים, הא כתיב ערים גדולות ובצורות בשמים? אלא לפי שצוום ה' פרו ורבו ומלאו את הארץ, והם בחרו להם מקום לשבת שם ואמרו פן נפוץ, לפי' הפיצם משם בגזרתו".
ובכל זאת, גם אם החליטו להתרכז במקום אחד הרי תמונת האחדות העולה מכך מצריכה גם התייחסות חיובית. כך למשל המדרש בבראשית רבה "... דור המבול לא נשתיירה מהן פליטה ואלו של דור הפלגה נשתיירה מהם פליטה, אלא דור המבול על ידי שהיו שטופים בגזל... לפיכך לא נשתייר מהן פליטה אבל אלו על ידי שהיו אוהבים זה את זה שנאמר, "ויהי כל הארץ שפה אחת" לפיכך נשתיירה מהן פליטה, רבי אומר "גדול השלום שאפילו ישראל עובדים עבודת כוכבים ושלום ביניהם אמר המקום כביכול איני יכול לשלוט בהן כיון ששלום ביניהם... אבל משנחלקו מה הוא אומר הא למדת גדול השלום ושנואה המחלוקת".
אם יש שלום, מה לא טוב בכך? שלום ואחדות אלה, מטרתם בזויה. לא המגדל הוא הבעיה אלא מטרתו "ונעשה לנו שם". לא עבודת השם מובילה את העשייה אלא עשיית שם היא הדאגה. ולמען השגת מטרה זו נדרשת אחדות, אחידות, חוסר מחלוקת וזהות מוחלטת של דעות. המטרה הקולקטיבית של עשיית שם גוברת על הצרכים, הדעות והקולות של הפרט. שפה אחת ודברים ודיבורים אחדים. אין מקום לשונה, אין מקום לאחר. כולם משועבדים למטרה העליונה של עשיית שם.
כך מסביר ספורנו "זאת היתה עצת שרי הדור להמליך את נמרוד על כל המין האנושי". "נעשה לנו שם - עבודה זרה שתהיה במגדל ויצא בכל המין האנושי שם גבה מקומה וגודל עירה, באופן שתחשב אלהי האלהים אצל כל בני האדם, ואליה ידרשו כולם. והכוונה בזה  היתה שהמולך על אותה העיר ימלוך על המין האנושי בהיות שם דרישת כולם".
לא אחדות אלא אחידות, דיכוי ורודנות. כולם, כל הציביליזציה, משועבדים למלך אחד וכל התפתחות טכנולוגית משועבדת למטרת עשיית שם.
האדם המגלה את כוחו ליצור מגלה גם את כוח השליטה בהמונים. "...הציבור התאסף בבקעה: שם בקשו ליצור יש מאין בכוח האדם ובעוצם ידו... שם ראו מה רב כוחו של הציבור: יש לאל ידו להשתלט על הטבע..." אומר הרש"ר הירש. האדם יכול לשרוף כל הבא ליד כדי לצור לבנים, האדם יכול לעקור יערות כדי לבנות ערים ומגדלים, לזהם נחלים... וזאת סכנה כשלעצה, אך יתרה מזו "אם הציבור מציג את עצמו כמטרה "נעשה לנו שם" ולא כאמצעי – כי אז יאבד כל עתידה המוסרית של האנושות..." (הרש"ר הירש, שם).
דור הפלגה חשש להתפזר, פחד מהאפשרות של אינדיבידואציה והעדיף לשמוע את רעש המפעל, השרפה והלבנים, מאשר את קול היחיד. "אם הציבור לא נוצר למען היחיד אלא להפך, אם הוא אומר "נעשה לנו שם" הרי מובן שיש צורך בכפייה..." (הרש"ר הירש, שם).

על עולם שכזה אמר המדרש: "אם נפל אדם ומת לא היו שמים את ליבם עליו, ואם נפלה לבנה היו בוכים: אוי לנו, אימתי תעלה אחרת". (פרקי דרבי אליעזר כד). 
כשאדם נהפך לאמצעי, הציבור, הלאום, המדינה,נהפכים למטרה. גם אם מאות בשנים עברו מדור הפלגה, סכנת ביטול היחיד אורבת לנו גם היום.
אברהם אבינו, שאותו נמרוד ביקש להשמיד, מזכיר לנו שגם בעולם של לכידות ועבודה זרה ניתן להיאחז בהתנהגות מוסרית, לעבוד את ה' על ידי כיבוד בריאתו ומצוותיו.

שבת שלום
אתל ברילקה
מרצה, מנחה ומאמנת אישית
0507830151

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה