חפש בבלוג זה

יום חמישי, 30 בדצמבר 2010

על לב כבד


"ואני אקשה את לב פרעה; והרביתי את אתתי ואת מופתי, בארץ  מצרים. ולא ישמע אלכם פרעה, ונתתי את ידי במצרים; והוצאתי את צבאתי את עמי בני ישראל, מארץ מצרים, בשפטים, גדלים. וידעו מצרים כי אני ה'"  (שמות ז/ג –ה).
פסוקים אלו מציגים לפנינו דילמה קשה: אם ה' הקשה את לב פרעה איך אפשר כלל לבוא אליו בטענות? הרי פרעה לא פעל מתוך בחירה אלא מתוך הכרח? והאם ניתן להעניש מישהו שפעל ברצון ה'? בניסוחו של אבן עזרא: "אם ה' הקשה את לבו מה פשעו מה חטאתו"?
השאלה איננה נוגעת רק לפרעה אלא לעניין מהותי לגבי חופש הבחירה של האדם, שאם נניח שאין לאדם חופש בחירה אנו מבטלים כל שיקול מוסרי או בניסוחו של הרמב"ם "אילו היה האל גוזר על האדם להיות צדיק או רשע, או אילו היה שם דבר שמושך את האדם בעיקר תולדתו לדרך מן הדרכים... היאך היה מצווה לנו על ידי הנביאים עשה כך ואל תעשה כך, הטיבו דרכיכם ואל תלכו אחרי רשעכם, והוא מתחילת ברייתו כבר נגזר עליו, או תולדתו תמשוך אותו לדבר שאי אפשר לזוז ממנו. ומה מקום היה לכל התורה כולה, ובאיזה דין ואיזה משפט נפרע מן הרשע או משלם שכר לצדיק "השופט כל הארץ, לא יעשה משפט?" (רמב"ם הלכות תשובה ה,ד).

כיוון אפשרי של תשובה נרמז כבר בפסוקים המדווחים על המכות. ב-5 המכות הראשונות פרעה מכביד על ליבו: "ויחזק לב פרעה ולא שמע  אליהם כאשר דבר ה'" (שמות ז/יג)  או  "וירא פרעה כי היתה הרווחה והכבד את לבו ולא שמע אלהם כאשר דבר ה'": (שם ח/יא). לעומת זאת הניסוח בחמשת המכות האחרונות שונה, ושם כתוב אחרי מכת שחין "ויחזק ה' את לב פרעה ולא שמע אליהם כאשר דיבר ה' אל משה" (שם 'ט/יב) או אחרי מכת ברד: "ויאמר ה' אל משה בה אל פרעה  כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו, למען שתי אתתי  אלה, בקרבו" (שם י/א) . ובמכת בכורות שכתוב: "ומשה ואהרן עשו את כל המפתים האלה לפני פרעה ויחזק ה' את לב פרעה ולא שלח את בני ישראל מארצו" (שם יא/י).
ניתן להסביר על פי גישתם של רש"י ושל הרמב"ם שבחמשת המכות הראשונות פעל פרעה לפי בחירתו החופשית והקשה את ליבו וכיוון שכך הקשה ה' כעונש את ליבו בחמשת המכות האחרונות. כאן בשלב הסופי הזה נמנע ממנו אפילו את אפשרות התשובה.
 "...ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שייתן הדין לפני דיין האמת שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעים ממנו התשובה ואין מניחין לו רשות לשוב מרשעו כדי שימות ויאבד בחטאו...  חטאו ברצונם והרבו לפשוע עד שנתחייבו למנוע מהן התשובה שהיא המרפא לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה לפי שחטא מעצמו תחלה... "(רמב"ם, הלכות תשובה ו, ג).
פרעה בחר מרצונו החופשי בהתחלה. על כן נענש.
רבי יוסף אלבו ורבי עובדיה ספורנו מציעים פרשנות מכיוון הפוך: הקב"ה הקשה את לבו של פרעה דווקא על מנת לחזק את הרצון החופשי שלו. לאחר רצף המכות שהרס את מצרים, היה פרעה תחת לחץ עצום כדי לתת ליהודים לצאת. אם היה עושה זאת, זה לא היה מתוך בחירה חופשית, אלא תחת לחץ ואונס הנסיבות. אלוקים הקשיח את המצב ולכן, לב פרעה התחזק. כך, לפי גישה זו, גם לאחר חמש המכות האחרונות פרעה היה חופשי להגיד כן או לא. ליבו לא פעל מתוך איום, פחד או לחץ אלא מתוך בחירה.
ספורנו אומר "אין ספק שלולא הכבדת הלב, היה פרעה משלח את ישראל... לא על צד תשובה והכנעה לא-ל יתברך, שיתנחם מהיות מורד... אלא על צד היותו בלתי יכול לסבול עוד את צרת המכות… וזאת לא הייתה תשובה כלל. אבל אם היה פרעה חפץ להיכנע לא-ל יתברך ולשוב אליו בתשובה שלימה, לא היה לו מזה שום מונע".
לא עונש אלא בחירה. לו היה פרעה רוצה לחזור מהתנהגותו היה ה' נותן לו. אבל הוא, ליבו אטום, ואטימותו היא בחירתו ואחריותו. האדם הוא הבוחר לפעול. אין ה' מכתיב כלל את בחירתו. 
הרמב"ם אומר "ואל תתמה ותאמר היאך יהיה האדם עושה כל מה שיחפוץ ויהיו מעשיו מסורים לו וכי יעשה בעולם דבר שלא ברשות קונו ולא חפצו... דע שהכל כחפצו יעשה ואף על פי שמעשינו מסורין לנו... כיצד? כשם שהיוצר חפץ להיות האש והרוח עולים למעלה והמים והארץ יורדים למטה... ככה חפץ להיות האדם רשותו בידו וכל מעשיו מסורין לו ולא יהיה לו לא כופה ולא מושך אלא הוא מעצמו ובדעתו שנתן לו האל עושה כל שהאדם יכול לעשות,... ובענין זה אמר שלמה "שמח בחור בילדותך ודע כי על כל אלה  יביאך האלקים במשפט", כלומר דע שיש בידך כח לעשות ועתיד אתה ליתן את הדין".
אנו לומדים בגמרא (סוכה נב, א) לגבי יצר הרע "א"ר אסי יצה"ר בתחילה דומה לחוט של בוכיא [קורי הכביש] ולבסוף דומה כעבותות העגלה"... ובהמשך "אמר רבא בתחלה קראו הלך ולבסוף קראו אורח ולבסוף קראו איש". הרשעות שהיא רק זמנית נהפכת מאורח לאיש. כובשת את האישיות כולה. נראה שפרעה, המושל הגיבור והחזק, נפל באותה מלכודות של מנהיגים אחרים אחריו, כשנתן ליצר לשלוט ולהשתלט עליו, איבד את החופש ונהפך לעבד של עצמו ושל רשעותו, מתוך בחירתו החופשית אם כי החולנית.




שבת שלום,
אתל ברילקה
מרצה, מנחה ומאמנת אישית
0507830151


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה