חפש בבלוג זה

יום רביעי, 10 בנובמבר 2010

לא יעשה כן במקומנו...



פרשת ויצא רווית מתחים בין ניגודים שונים. היא פותחת בחלום יעקב על סולם מוצב בין ארץ לשמים (בר' כח/יב), ומתקדמת לקראת המתח בין שתי בנות לבן, לאה ורחל. ברקע קיים הסכסוך בין יעקב לעשיו. יעקב מגיע לחרן לאחר שבורח מאחיו, ומלכתחילה כל פרשת חייהם של עשיו ויעקב מתפתחת בסימן הניגודים שביניהם. ניגודים וסכסוכים בין אחים איננו דבר חדש, כבר נרמזנו על כך אצל קין והבל ובהמשך עוד ניווכח למתח בין יוסף לאחיו.
גם נושא העקרות עובר כחוט השני בסיפורי בראשית ובמיוחד בפרשה שלנו. שרה, רבקה, ורחל עקרות ואף על לאה אנו לומדים שיש התערבות אלוקית ישירה כדי שלאה תתעבר "וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה..." (בראשית כט/לא).
יעקב מתמודד בחייו עם מימדים שונים של מתחים וניגודים. הוא גם יעקב, אך גם ישראל. ממנו יבואו הבנים שיכנסו כולם לברית ה', ומהם, אנו באים. השבטים הם בסיס האומה וצמיחתם מיעקב היא על קרקע של מציאות בעלת עוצמה וסער רגשי ורוחני לא מועט. יעקב ההולך ומתפקח לאחרית ימיו יודע כבר ניסיון חיים ויודע להבדיל טוב מאוד בין נכדיו... יותר ממה שידע להבדיל בינו לביו אחיו, ובין בניו שלו.  
בזקנתו כבר לא יהיה קל לרמות אותו או לשקר לו, כפי שקרה עם נישואיו ועם מכירת יוסף ע"י האחים.
יעקב מגיע ללבן ומבקש לשאת את רחל. לבן מרמה אותו ומוסר לו את לאה. כשמעלה יעקב טענה "... מה זאת עשית לי הלא ברחל עבדתי עמך ולמה רמיתני" (בר' כט/כה), עונה לו לבן "... לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה" (בר' כט/כו). פשטות התשובה, המניחה שמנהג זה ידוע לכל, היא כמעט כואבת. הרי מהדהד בה עניין הבכורה. יעקב הקטן רימה את אחיו הבכור בעניין הברכה והוציא ממנו בהונאה את הבכורה. יעקב מכיר ויודע את כוח נקיטת תכסיס ערמה ותחבולה, ועכשיו חווה את זה על בשרו. התזכורת כואבת למידי והמחיר כבד מאוד: עוד שבע שנים של עבודה מתווספים לספירה.
גם צמד האחיות לאה ורחל מוצגות בפנינו כשני ניגודים "וללבן שתי בנות שם הגדלה לאה ושם הקטנה רחל: ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תאר ויפת מראה" (בר' כט/טז-יז). ומיד אחר כך "ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה" (בר' כט/יח).
אנו יודעים שיעקב אוהב את רחל, אבל אנו גם יודעים שיעקב אוהב את לאה ודבר אהבתו של יעקב את לאה נמסר באופן מוזר "...ויאהב גם את רחל מלאה ..." (בר' כט/ל). מצורת הפסוק אנו למדים שגם אהב את לאה אבל יחד עם זה נמסר לנו שהוא אהב את רחל יותר מלאה. ובפסוק לאחר מכן אהבה זו נהפכת לשנאה "וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה ורחל עקרה" (בר' כט/לא). אהבה או שנאה? שוב שני ניגודים זה מול זה. הייתכן שיעקב אהב ולאה בכל זאת הרגישה פחות אהובה? דחויה? אומר על כך כותב הרמב"ן  "ויאהב גם את רחל - הזכיר הכתוב שגם אהב רחל יותר מלאה, והטעם, בעבור כי הטבע לאהוב יותר האשה אשר ידע האדם בראשונה... והנה יעקב אהב רחל מלאה שלא כדרך הארץ...".
לאה יודעת שאהבתו של יעקב אליה לא שלמה. לאה, אשר עיניה רכות, רגישה היא ומבינה את התשוקה שביעקב לאחותה הצעירה. יש האומרים שעיניה רכות מבכי ויש שאומרים מרגישות לאור ויש המפרשים שזו שפה נקייה להגיד שעיניה היו יפות ועדינות. לעומת זאת, רחל הייתה כולה יפת תואר (ראה רש"ר הירש על הפסוק). וה' יודע את תחושתה. היא מרגישה שנואה. ה' יודע מה שיעקב כנראה לא השכיל להבחין.
לאה הרתה וילדה ארבעה בנים. לפי משמעות השמות שהיא מקנה להם אנו יכולים להבין חלק מעולמה הפנימי. "...היאך כל בן נוסף שילדה לבעלה הפך גם את ליבו לאהבתה. 'ראה ה' בעניי' עד כה הייתה העדפת רחל גלויה לכל עין. דבר זה תוקן עם לידת ראובן, אך עדיין היא נשמע לאוזנה של לאה. מתוך נעימת דיבורו היא הרגישה, שטרם רכשה את כל אהבתו, על כן קראה את שם השני: שמעון. עם לידת השלישי כבר ניטשטש ההבדל כולו, והרי היא מביעה את בטחונה, כי מעתה יהיו ביניהם יחסי אישות טהורים וכנים: 'ילוה אישי אלי'. ואכן "לוה" ,"הלוה" מציין התקשרות הדוקה של שני בני אדם... לפיכך: קרא שמו לוי, יעקב ולא לאה. אילו יצאה הדבר מפיה היה בו משום יהירות: עתה, שיצאה מפיו היתה כאן הודאה מרנינה את הלב. לפיכך,משנולד הרביעי, שוב לא ראתה בו התקדמות בלבד בדרך לאהבת בעלה, שאכן זו כבר נתנה לה כולה: עתה היא שמחה ושמחת בנה וכאם מאושרת היא קוראת על עצמה: הפעם אודה את ה' על מתנתו בלבד על כן קראה שמו יהודה" (רש"ר הירש).
באופן סמלי ביותר הקשר בין יעקב לשלושת הבנים הראשונים של לאה יהיו מורכב ביותר, עד שבר ממש. ראובן על רקע הפרשה עם בלהה, ושמעון ולוי על פרשת רצח שכם בהונאה. (ויש לזכור שלוי נהפך לשבט ממנו  תבוא הכהונה רק לאחר מכן ועל פי ההתנהגות שלו בחטא העגל).
רק יהודה, הילד שייוולד לאחר הבגרות של הקשר והאהבה האמיתית הוא שיזכה לברכה ממנה תבוא המלוכה. אז, כשיעקב מצליח לגבור על הניגוד, להתחבר עם עצמו ועם אהבתו אז תבוא ברכה אמיתית. 

שבת שלום!
אתל ברילקה
מרצה, מנחה ומאמנת אישית
0507830151


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה